Testy psychologiczne i opinie
Gabinet “Do siebie” dysponuje akredytowanymi i legalnymi testami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Badanie jest prowadzone i interpretowane przez dyplomowanego psychologa.
Testy psychologiczne to zweryfikowane naukowo metody służące do oceny różnych komponentów funkcjonowania psychologicznego. Ich zaletą jest wysoka jakość diagnozy gwarantowana przez akredytację Pracowni Testów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Testami psychologicznymi może posługiwać się jedynie dyplomowany psycholog, co gwarantuje poprawność procesu diagnozy, oraz interpretacji wyników. Badanie wystandaryzowanymi testami pozwala na uzyskanie obiektywnej diagnozy poprzez porównanie uzyskanego przez osobę badaną wyniku do wyniku uzyskanego przez inne osoby w populacji. Tym właśnie akredytowane testy psychologiczne różnią się od metod dostępnych w Interencie lub prasie popularnej, nie mających żadnych podstaw naukowych.
Badanie testami ma charakter nieinwazyjny – zwykle opiera się na badaniu kwestionariuszowym typu papier-ołówek i trwa od kilkunastu minut do dwóch godzin. Wyniki nie są dostępne od razu gdyż wymagają rzetelnego obliczenia oraz interpretacji, które odbywają się po badaniu. Podobnie jak każdy kontakt z psychologiem przebieg i wynik badań testowych objęty jest tajemnicą zawodu psychologa. Na życzenie możliwe jest uzyskanie opinii pisemnej zawierającej wynik diagnozy lub umówienie się na konsultację w celu omówienia z psychologiem uzyskanego wyniku.
Testy psychologiczne stosuje się m.in. podczas diagnozy na potrzeby orzecznictwa, pogłębienia diagnozy psychiatrycznej lub psychologicznej, w celu uzyskania informacji na temat niepowodzeń szkolnych, preorientacji zawodowej oraz na życzenie osoby badanej.
DIAGNOZA (w tym testowa) osób DOROSŁYCH
poziomu rozwoju poznawczego (IQ),sprawności pamięci i koncentracji,
osobowości,
poziomu lęku i smutku (obniżenia nastroju),
postaw rodzicielskich,
inteligencji emocjonalnej,
ocena preferencji zawodowych.
DIAGNOZA (w tym testowa) SENIORÓW: ocena sprawności poznawczej w tym pamięci,
ocena samopoczucia (diagnoza występowania depresji), ocena ryzyka uzależnienia od alkoholu.
SPORZĄDZANIE OPINII w tym na potrzeby Zespołów Orzekających
Jeśli chcą Państwo uzyskać rzetelny pomiar funkcjonowania intelektualnego, emocjonalnego lub rodzinnego zachęcamy do badania dostępnymi w gabinecie testami.
Lista i opis dostępnych w Gabinecie testów :
Inteligencja i rozwój poznawczy#
Inteligencja i rozwój poznawczy
Skala Inteligencji dla Dorosłych (WAIS-R)
CEL: diagnoza ogólnego poziomu rozwoju poznawczego (ilorazu inteligencji) oraz uzyskanie profilu poszczególnych umiejętności wraz z ewentualnymi deficytami.
DLA KOGO: dla osób w wieku od 16 do 79 lat.
PRZEBIEG BADANIA: badanie polega na wykonywaniu zadań mierzących stopień rozwoju różnych typów umiejętności, czas wykonania około 1,5-2h, badanie indywidualne.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: wynik obrazujący poziom rozwoju poznawczego w zakresie inteligencji ogólnej, słownej i bezsłownej, wyniki analizy czynnikowej, analizę profilową ukazującą mniej i bardziej rozwinięte zdolności osoby badanej.
zalety: test WISC-r jest metodą diagnozy poziomu rozwoju poznawczego najczęściej stosowaną i dającą najszerszy obraz poziomu poszczególnych zdolności poznawczych. Dostarcza znacznej ilości informacji nie tylko na temat intelektualnego funkcjonowania osoby dorosłej, lecz także jej motywacji, zdolności pamięciowych, podatności na stres czy umiejętności pracy pod presją czasu. Stosowany zwykle dla potrzeb całościowej diagnozy, w sytuacji występowania trudności edukacyjnych, lub dla potwierdzenia wysokich możliwości intelektualnych. Pozwala określić możliwości poznawcze osoby badanej, wskazać obszary potencjału i obszary wymagające rozwinięcia.
ograniczenia: test WISC-r wskazuje ogólny potencjał osoby badanej, oraz rozwój poszczególnych zdolności. Nie służy diagnozie dysleksji, dysortografii. Test nie może być stosowany częściej niż raz na dwa lata – inaczej uzyskane wyniki nie są miarodajne.
Skala Inteligencji dla Dzieci (WISC-r)
CEL: diagnoza ogólnego poziomu rozwoju poznawczego (ilorazu inteligencji) oraz uzyskanie profilu poszczególnych umiejętności wraz z ewentualnymi deficytami.
CEL: diagnoza ogólnego poziomu rozwoju poznawczego (ilorazu inteligencji) oraz uzyskanie profilu poszczególnych umiejętności wraz z ewentualnymi deficytami.
DLA KOGO: dzieci i młodzież w wieku 6;0 do 16;11.
PRZEBIEG BADANIA: badanie polega na wykonywaniu zadań mierzących stopień rozwoju różnych typów umiejętności, czas wykonania około 1,5-2h, badanie indywidualne.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: wynik obrazujący poziom rozwoju poznawczego w zakresie inteligencji ogólnej, słownej i pełnej, wyniki analizy czynnikowej, analizę profilową ukazującą bardziej i mniej rozwinięte zdolności dziecka. Przykładowe wskazówki do pracy w obszarach deficytowych.
zalety: test WISC-r jest najczęściej stosowanym testem badającym zdolności poznawcze. Dostarcza znacznej ilości informacji na temat intelektualnego funkcjonowania dziecka, a także jego motywacji, zdolności pamięciowych, podatności na stres czy umiejętności pracy pod presją czasu. Stosowany zwykle w sytuacji występowania trudności szkolnych, lub dla potwierdzenia wysokich możliwości intelektualnych. Pozwala określić możliwości poznawcze dziecka, wskazać obszary potencjału i obszary wymagające rozwinięcia.
ograniczenia: Test WISC-r wskazuje ogólny potencjał dziecka, oraz rozwój poszczególnych zdolności. Nie służy diagnozie specyficznych trudności w nauce (dysleksji, dysortografii) choć jest do niej wstępem – dalsza diagnoza w tym obszarze wymaga kontaktu z pedagogiem. Test nie może być stosowany częściej niż raz na dwa lata – inaczej uzyskane wyniki nie są rzetelne.
Inteligencja emocjonalna#
Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej (Dinemo)
CEL: pomiar podstawowych poziomu inteligencji emocjonalnej, w tym umiejętności odczytywania własnych i cudzych emocji, oraz respektowania i rozumienie ich funkcji.
DLA KOGO: uczniowie gimnazjum, szkół średnich, osoby dorosłe.
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 20 minut, możliwe badanie grupowe.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: wynik ogólny poziomu inteligencji emocjonalnej, wynik zdolności rozumienia emocji własnych oraz cudzych wraz z interpretacją.
zalety: wyniki testu DINEMO pozwalają oszacować ogólny poziom inteligencji emocjonalnej, jak też ukazują wyniki w zakresie inteligencji emocjonalnej intrapsychicznej (umiejętność rozumienia własnych stanów emocjonalnych) i intrapsychicznej (umiejętność rozumienia emocji innych ludzi). Może być stosowany w ocenie predyspozycji zawodowych w profesjach wymagających rozumienia emocji innych osób (psycholog, pracownik socjalny, ksiądz, nauczyciel itp.)
ograniczenia: autor testu zaleca ostrożną interpretację wyników z uwagi konieczność poszerzenia prób badań normalizacyjnych.
Koncentracja i uwaga#
Test do badania Uwagi – TUS
CEL: diagnoza jakości koncentracji.
DLA KOGO: uczniowie, studenci, osoby dorosłe.
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 15 minut.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: informację na temat sprawności koncentracji. zalety: Możliwość diagnozy jakości koncentracji uczniów i osób dorosłych.
ograniczenia: Wyniki w trzech wymiarach: niskie, przeciętne, wysokie.
Poziom lęku#
Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI)
CEL: kwestionariusz pozwala zdiagnozować natężenie doświadczanego przez osobę badana lęku sytuacyjnego (lęk jako stan) i będącego względnie stałą charakterystyką osobowości (lęk jako cecha). Używany przesiewowo wskazuje osoby wysokim i niskim progiem doświadczania lęku. Wskazany przy diagnozie predyspozycji do zawodów wymagających niskiego poziomu lęku i zwiększonej odporności na stres i ryzyko (np. wojskowi, ochroniarze, policjanci, strażacy).
DLA KOGO: młodzież i osoby dorosłe (od 15 r.ż-18 r.ż. oraz 21-79 r.ż.).
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 20 minut.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: informację na temat poziomu odczuwanego lęku sytuacyjnego oraz lęku jako cechy.
zalety: możliwość diagnozy natężenia lęku. Test diagnostyczny pomocny przy kwalifikacji na terapię zaburzeń lekowych oraz ocenie jej rezultatów. Możliwe wielokrotne badanie w krótkich odstępach czasu dla obiektywnego porównania zmian natężenia lęku.
CEL: kwestionariusz pozwala zdiagnozować natężenie doświadczanego przez osobę badana lęku sytuacyjnego (lęk jako stan) i będącego względnie stałą charakterystyką osobowości (lęk jako cecha). Używany przesiewowo wskazuje osoby wysokim i niskim progiem doświadczania lęku. Wskazany przy diagnozie predyspozycji do zawodów wymagających niskiego poziomu lęku i zwiększonej odporności na stres i ryzyko (np. wojskowi, ochroniarze, policjanci, strażacy).
DLA KOGO: młodzież i osoby dorosłe (od 15 r.ż-18 r.ż. oraz 21-79 r.ż.).
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 20 minut.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: informację na temat poziomu odczuwanego lęku sytuacyjnego oraz lęku jako cechy.
zalety: możliwość diagnozy natężenia lęku. Test diagnostyczny pomocny przy kwalifikacji na terapię zaburzeń lekowych oraz ocenie jej rezultatów. Możliwe wielokrotne badanie w krótkich odstępach czasu dla obiektywnego porównania zmian natężenia lęku.
ograniczenia: rzetelne wyniki uzyskuje się tylko w przypadku braku symulacji osoby badanej.
Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (STAIC)
CEL: Kwestionariusz pozwala zdiagnozować natężenie doświadczanego przez dziecko lęku sytuacyjnego (lęk jako stan) i lęku będącego względnie stałą charakterystyką osobowości (lęk jako cecha). Używany przesiewowo wskazuje osoby wysokim i niskim progiem doświadczania lęku. Wskazany przy diagnozie predyspozycji do zawodów wymagających niskiego poziomu lęku i zwiększonej odporności na stres i ryzyko (np. wojskowi, ochroniarze, policjanci, strażacy).
CEL: Kwestionariusz pozwala zdiagnozować natężenie doświadczanego przez dziecko lęku sytuacyjnego (lęk jako stan) i lęku będącego względnie stałą charakterystyką osobowości (lęk jako cecha). Używany przesiewowo wskazuje osoby wysokim i niskim progiem doświadczania lęku. Wskazany przy diagnozie predyspozycji do zawodów wymagających niskiego poziomu lęku i zwiększonej odporności na stres i ryzyko (np. wojskowi, ochroniarze, policjanci, strażacy).
DLA KOGO: dzieci i młodzież (od 10-14 lat).
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 20 minut.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: informację na temat poziomu odczuwanego lęku sytuacyjnego oraz lęku jako cechy.
zalety: możliwość diagnozy natężenia lęku. Test diagnostyczny pomocny przy kwalifikacji na terapię oraz ocenie jej rezultatów. Możliwe wielokrotne badanie w krótkich odstępach czasu dla obiektywnego porównania zmian natężenia lęku.
ograniczenia: rzetelne wyniku uzyskuje się tylko w przypadku braku symulacji osoby badanej.
Osobowość#
Kwestionariusz Osobowości Eysencka (EPQ-r)
CEL: kwestionariusz służy do badania podstawowych wymiarów osobowości ujętych w teorii Eysencka.
CEL: kwestionariusz służy do badania podstawowych wymiarów osobowości ujętych w teorii Eysencka.
Składa się ze 100 pytań tworzących cztery skale. Umożliwia wstępne określenie osobowości w wymiarach: Ekstrawersja/Introwersja, Neurotyzm/Zrównoważenie emocjonalne, Tendencja do prezentowania się w dobrym świetle.
DLA KOGO: uczniów, studentów, osób dorosłych.
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 40 minut, możliwe badanie grupowe.
WYNIKI: w formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: wyniki w obszarze pięciu wymiarów osobowości wraz z interpretacją.
zalety: podstawowy test diagnostyczny osobowości.
ograniczenia: test nie diagnozuje zaburzeń osobowości, ani nie zawiera wskazówek terapeutycznych.
Badanie predyspozycji zawodowych#
Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji (WKP)
CEL: diagnoza predyspozycji zawodowych – uzyskanie profilu preferencji zawodowych osoby badanej oraz wskazanie przykładowych zawodów odpowiadających tym preferencjom. Wyniki mogą być pomocne w wyborze kierunku edukacji, zawodu, lub też zmiany kwalifikacji.
DLA KOGO: uczniów gimnazjów, szkół średnich, osób dorosłych.
PRZEBIEG BADANIA: kwestionariusz typu papier ołówek, czas wykonania około 20 minut, możliwe badanie grupowe.
WYNIKI: W formie pisemnej dostępne do tygodnia po badaniu. Opinia zawiera: wyniki w obszarze sześciu rodzajów preferencji zawodowych, dwóch stylów działania i preferowanego środowiska pracy. Na podstawie profilu preferencji badanego możliwe jest uzyskanie listy przykładowych zawodów odpowiadających preferencjom i z nimi sprzecznych (w sytuacji gdy uzyskany profil odpowiada wskazanym w narzędziu zawodom).
zalety: test WPK może pomóc w określeniu ścieżki rozwoju zawodowego poprzez uwzględnienie preferencji osoby badanej. Zwykle w wyborze drogi kariery kierujemy się jedynie kompetencjami czyli tym, w czym dobrze sobie radzimy. Nie zawsze nasze kompetencje są tożsame z preferencjami (np. ktoś może świetnie radzić sobie z rachunkami (kompetencje), ale preferować pracę umożliwiającą kontakt z ludźmi – preferencje). Preferencje w połączeniu z kompetencjami wskazują zawody, w których nie tylko będziemy działać efektywnie (kompetencje: np. jestem dobry/a z rachunków) ale i mieć z nich satysfakcję (preferencje: lubię pracować w spokoju). Kompetencje mierzone są m.in. w szkole, na studiach (jakoś wykonania poszczególnych zadań), preferencje natomiast mierzy test WPK.
ograniczenia: test WPK jest narzędziem pomocniczym w diagnozie predyspozycji zawodowych – oznacza to, że diagnozuje preferencje, nie biorąc pod uwagę kompetencji. Wskazuje zawody, które mogą przynieść badanemu satysfakcję, a nie te w których na pewno odniesie sukces czy też do których ma predyspozycje (kompetencje). Pomaga uzyskać dodatkową wiedzę na temat rozwoju zawodowego ale nie jest ostateczną wyrocznią w sprawie drogi zawodowej.
Testy psychogeriatryczne#
Testy psychogeriatryczne służą diagnozie funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego osoby w podeszłym wieku. Badanie odbywa się z poszanowaniem trudności seniora, tylko za jego/jej zgodą. Często wskazana jest obecność członka rodziny w celu pogłębienia wywiadu. Podczas badania stosujemy testy dobrane w zależności od potrzeb. Możliwe jest badanie w domu osoby zainteresowanej.
Wykaz stosowanych metod (badanie może zostać pogłębione o inne metody, bez zmiany cennika):
– wywiad rodzinny, rozmowa z osoba badaną – MINIMENTAL– Krótka Skala Oceny Stanu Umysłowego (MMSE)
– Geriatryczna Skala Oceny Depresji
– Geriatryczna Skala Diagnozy Uzależnienia od Alkoholu
– Skala Oceny Złożonych Czynności Życia Codziennego
– Ocena Podstawowych Czynności W Życiu Codziennym
– Test Rysowania Zegara
– Skrócony Test Sprawności Umysłowej
Diagnoza uzależnień#
CEL: wstępna ocena występowania i stopnia nasilenia wybranych uzależnień: uzależnienia od pracy (pracoholizm), uzależnienia od Internetu, uzależnienie od hazardu, uzależnienia od alkoholu.
DLA KOGO: osoby dorosłe, młodzież
PRZEBIEG BADANIA: rozmowa konsultacyjna + wykonanie badania testowego typu papier- ołówek, czas trwania w sumie 50 min.
WYNIKI: w formie USTNEJ dostępne do tygodnia po badaniu przekazywana jest podczas konsultacji. Opinia USTNA zawiera: omówienie wyników połączone jest z konsultacją psychologiczną, psychoedukacją na temat doznawanych trudności oraz wskazaniem możliwych kierunków dalszej terapii.
zalety: wstępne rozeznanie w charakterze doznawanych trudności, uzyskanie wiedzy na temat ich specyfiki, oraz wskazań do terapii
ograniczenia: badanie w kierunku występowania uzależnienia ma charakter wstępny, służy rozeznaniu w skali występujących trudności. W razie potwierdzenia występowania trudności pogłębiona diagnoza i ewentualna terapia powinna zostać prowadzona jest przez certyfikowanego psychoterapeutę uzależnień.